Æ, year 9 (?) (= 56/55 BC), NYSA-SKYTHOPOLIS
Collection Dr. W. R. - From the Civil Wars of the Late Roman Republic to the Beginnings of the Roman Empire
SYRIA, DEKAPOLIS
Вернуться к списку
21 mm, 4.58 g.
Bare head of Gabinius r.// ΓAB – EN / NY (’Gabinian people in Nysa’), Dionysos standing facing, head l. holding cantharus with his r. hand and thyrsus with his l. hand.
Barkay, Nysa-Scythopolis 6 (attributed to Q. Caecilius Bassus!); RPC 4828.
RR Nearly extremely fine
Ex NAC 64, Zurich 2012, lot 1958.
The interpretation of the four preceding coins leaves some space for scientific discourse. Especially the interpretation of the depicted head as Gabinius does not necessarily have to be accepted. Kenneth Silver (The Chronology of the Late Republican Coinage of the Cities in the Decapolis, ARAM 28, 2016, 47-68) argues for the interpretation as Dionysos (1st coin) based on the wreath. Dionysus was the most important god of the city of Nysa Scythopolis. According to the myth, he had been born there and had founded the city. The tomb of his nurse Nysa was shown in the city; cf. Barkay, R.: Dionysiac Mythology on City-coins of Nysa-Scythopolis, in: Proceedings of the XIth International Numismatic Congress, Brussels, September 8th–13th 1991, I, Louvain-la-Neuve 1993, 371-376; Di Segni, L.: A Dated Inscription from Beth Shean and the Cult of Dionysos Ktistes in Roman Scythopolis, SCI 16, 1997, 139-161. For the second coin, Silver postulates that it could be Gabinius, just like on coins 3 and 4, although their dating would suggest posthumous representations. His reasoning for considering the head without wreath as a portrait of Gabinius – the legend ΓAB on the obverse – is not convincing because the first coin also has a ΓA on the obverse. However, Gabinius with a wreath is also unlikely. Rachel Barkay (The Coinage of Nysa-Scythopolis (Beth Shean), Jerusalem 2003, 35-40) interprets the portraits of the third and fourth coin completely differently. She identifies the two heads as Crassus and Bassus, although especially in the case of the latter, the interpretation of the year on the reverse, which is decisive for the identification, is scientifically disputed (For the interpretation as Crassus, see also Meshorer, Y./Bijovsky, G./Fischer-Bossert, W.: Coins of the Holy Land. The Abraham and Marian Sofaer Collection at the American Numismatic Society and the Israel Museum, New York 2013, 181; The discussion of the interpretation of the year is well illustrated by Barkay 2003, 38-39). Silver (2016, 59 f.) also points out that the die-linkage between the coins of Crassus (?) and Bassus (?) speak against such an assignment.
Die Interpretation der vier vorausgegangenen Münzen bietet Raum für wissenschaftliche Diskurse. Vor allem die Deutung des dargestellten Kopfes als Gabinius muss nicht zwingend angenommen werden. Kenneth Silver (The Chronology of the Late Republican Coinage of the Cities in the Decapolis, ARAM 28, 2016, 47-68) spricht sich auf der Grundlage des Lorbeerkranzes auf der ersten Münze für die Deutung als Dionysos-Kopf aus. Dionysos war der bedeutendste Gott von Nysa Skythopolis. Dem Mythos nach war er einst dort geboren worden und hatte die Stadt gegründet. Die Grabstätte seiner Amme wurde in der Stadt gezeigt (vgl. Barkay, R.: Dionysiac Mythology on City-coins of Nysa-Scythopolis, in: Proceedings of the XIth International Numismatic Congress, Brussels, September 8th–13th 1991, I, Louvain-la-Neuve 1993, 371-376; Di Segni, L.: A Dated Inscription from Beth Shean and the Cult of Dionysos Ktistes in Roman Scythopolis, SCI 16, 1997, 139-161).Für die zweite Münze postuliert Silver, dass es sich hierbei nun um Gabinius handeln könnte, wie auch bei den Stücken 3 und 4, wenngleich deren Datierung auf postume Darstellungen schließen ließe. Seine Begründung jedoch den unbekränzten Kopf als Porträt des Gabinius zu betrachten – die auf dem Avers befindliche Legende ΓAB – scheint nicht überzeugend, weil auch die erste Münze ein ΓA auf der Vorderseite aufweist. Die Darstellung des Gabinius mit Kranz ist allerdings ebenfalls unwahrscheinlich. Rachel Barkay (The Coinage of Nysa-Scythopolis (Beth Shean), Jerusalem 2003, 35-40) interpretiert die Porträts der dritten und vierten Münze vollkommen anders. Sie identifiziert die beiden Dargestellten als Crassus und Bassus, wobei vor allem bei letzterem die für die Identifikation maßgebliche Deutung der geprägten Jahreszahl ebenso wissenschaftlich umstritten ist (Für die Zuweisung als Crassus vgl. auch Meshorer, Y./Bijovsky, G./Fischer-Bossert, W.: Coins of the Holy Land. The Abraham and Marian Sofaer Collection at the American Numismatic Society and the Israel Museum, New York 2013, 181; Die Diskussion der Deutung der Jahreszahl bildet Barkay 2003, 38-39 gut ab.). Silver (2016, 59 f.) weist zudem darauf hin, dass die zur Vermutung stehenden Stempelkopplungen zwischen den Münzen des Crassus (?) und Bassus (?) gegen eine derartige Zuordnung sprechen.